Często już po pierwszym zerknięciu na stronę widzimy, na jakim systemie jest oparta witryna. Najczęściej jest to WordPress – najpopularniejsze rozwiązanie tego typu w sieci. Ciekawą propozycją dla tych, którzy chcą, aby to, co widzi odbiorca strony się wyróżniało i nie ograniczało do standardowego schematu, jest headless CMS. Co to jest i jak działa?
Headless CMS – na czym to polega?
W przypadku typowego systemu CMS odbiorca otrzymuje komplet rozwiązań potrzebnych do tego, aby tworzyć content i udostępniać go internaucie. Zatem mamy tutaj bazę danych, w której zapisywany jest materiał, a także panel administracyjny, z którego korzystamy, aby go wprowadzić. Kolejnym elementem jest front-end, czyli to, co widzi użytkownik strony.
Czym zatem jest headless CMS? Otóż w tym przypadku nie występuje front-end. Nie oznacza to oczywiście, że efekt wprowadzania danych nie może być przedstawiony internautom. Programiści tworzą część wizualną witryny za pomocą API, czyli interfejsu programowania aplikacji. Daje im to wiele swobody pod względem prezentowania treści, gdyż nie muszą się ograniczać do jednej technologii, a mogą wybrać dowolną, z której potrafią korzystać.
Tym sposobem headless CMS dostarcza programistom API do budowania aplikacji. Najczęściej taka opcja dostępna jest w modelu SaaS, co oznacza, że należy się zalogować do aplikacji internetowej. Niektóre tego typu rozwiązania można hostować na własnym serwerze.
Headless CMS – największe zalety
Wybór tego typu CMS-a wiąże się z wieloma korzyściami, co powoduje, że staje się on coraz bardziej popularny. Do jego zalet zaliczamy:
- Możliwość prezentowania contentu w różnych kanałach – np. na stronie WWW i w aplikacji jednocześnie.
- Brak ograniczeń pod względem wykorzystywanych technologii – specjaliści odpowiedzialni za tworzenie stron czy aplikacji mogą używać ulubionych frameworków, a także narzędzi. Nie muszą decydować się na rozwiązania narzucane w przypadku danego CMS-a.
- Wprowadzanie modyfikacji bez ingerowania w wygląd strony – osoba odpowiedzialna za dodawanie contentu może robić to bez konsekwencji w postaci zmian wyglądu strony.
Wady wyboru headless CMS
Headless CMS nie jest rozwiązaniem, z którego każdy będzie zadowolony. Ma ono pewne wady, które m.in. dla zarządzających contentem w witrynie mogą być szczególnie problematyczne.
- Wyższe koszty niż w przypadku standardowych systemów CMS – skoro w headless CMS nie ma front-endu, to musi go przygotować specjalista. Wiąże się to oczywiście z dodatkowymi wydatkami, które zwiększą się jeszcze bardziej, jeśli content ma być prezentowany w kilku kanałach.
- Brak edytora WYSIWYG – w standardowych CMS-ach tworzenie contentu jest dosyć łatwe, gdyż specjaliści mają do dyspozycji edytor. Kreując treść, widzą od razu, jak będzie się prezentować w witrynie. W headless CMS tego nie ma.
- Pomoc fachowców jest niezbędna – wybierając jeden z popularnych CMS-ów, można uruchomić prostą lub bardziej zaawansowaną witrynę bez pomocy programistów. W przypadku headless CMS wiele czynności będzie bardzo trudnych do wykonania bez specjalisty.
Headless CMS – dla kogo?
Rozwiązanie to ma zarówno wady, jak i zalety – nie jest ono dla każdego. W przypadku małych stron firmowych najczęściej nie ma podstaw, aby sięgać po headless CMS, ponieważ nie są tutaj potrzebne zaawansowane rozwiązania. Natomiast w bardziej skomplikowanych projektach może to być dobry wybór. Headless CMS umożliwia programistom tworzenie witryn o lepszym user experience. Mają oni swobodę pod względem stosowanych frameworków oraz innych narzędzi. Postawienie na tego rodzaju system jest słusznym krokiem w kierunku stworzenia nowoczesnej i wyglądającej niestandardowo witryny.