Jakie wybrać rozszerzenie domeny?

Autor:

Zanim zarejestrujesz dany adres strony WWW, powinieneś najpierw przemyśleć, jakie rozszerzenie będzie w danym przypadku odpowiednie. Do wyboru masz dosłownie setki końcówek domen i możesz zdecydować się na takie, które będą wiązały się z oferowanymi na stronie usługami, ale równie dobrze możesz postawić na rozszerzenie, które po prostu ci się podoba.

Rodzaje końcówek domen

Być może kojarzysz adres youtu.be, który prowadzi do najpopularniejszego na świecie serwisu z materiałami video? To domena narodowa Belgii, a firma zarejestrowała ją ze względu na atrakcyjne połączenie nazwy i rozszerzenia. Podobnie zrobiło wiele innych marek. Oto przykładowe domeny narodowe (ccTLD):

  • domena .pl – według danych NASK z połowy października 2020 roku liczba aktywnych nazw zarejestrowanych z takim rozszerzeniem wynosiła 2,46 mln, ale uwzględniono w tym zestawieniu końcówki lokalne (np. .czest.pl) i funkcjonalne (np. .com.pl);
  • domena .de – Niemcy;
  • domena .it – Wielka Brytania;
  • domena .nl. – Holandia;
  • domena .io – końcówka Brytyjskiego Terytorium Oceanu Indyjskiego.

Czy rozszerzenie narodowe oznacza, że konkretna końcówka jest dostępna wyłącznie dla mieszkańców danego kraju? Powszechnie nie obowiązuje taka zasada, ale często bez spełnienia dodatkowych wymogów nie można zarejestrować danego adresu. Poszczególne kraje mogą ustalać własne zasady korzystania z domen internetowych. Może być tak, że nie zarejestrujesz danego rozszerzenia, jeśli nie posiadasz siedziby na terenie danego państwa. Jeśli zależy ci na jakiejś domenie narodowej, to sprawdź, czy wybrany operator na pewno daje możliwość jej rejestracji.

Kolejną grupę domen, o których należy wspomnieć, stanowią rozszerzenia regionalne. Są one sugerowane, jeśli prowadzisz działalność, którą kierujesz do mieszkańców np. danego miasta. I tak możesz zarezerwować domenę .czest.pl (Częstochowa), .waw.pl (Warszawa), .suwalki.pl (Suwałki). Są również dostępne rozszerzenia dla poszczególnych regionów, takie jak np. .slask.pl czy .pomorze.pl.

Największą popularnością na świecie cieszy się domena .com, która należy do rozszerzeń globalnych. Są to adresy najwyższego rzędu, z których część dostępna jest niemal od początku istnienia internetu. Do domen globalnych zaliczamy takie końcówki jak:

  • .com – dla firm i przedsięwzięć biznesowych,
  • .net – dla prowadzących działalność związaną z internetem,
  • .info – dla serwisów informacyjnych,
  • .org – dla stowarzyszeń, fundacji czy organizacji.

W praktyce jednak rozszerzenia te dostępne są dla każdego i nie musisz prowadzić na stronie akurat takiej działalności, do której domena teoretycznie jest przeznaczona.

Kolejną grupę stanowią rozszerzenia funkcjonalne. W pewnym sensie są one połączeniem domen globalnych i narodowych.

Oto przykładowe końcówki, które zaliczamy do tej grupy:

  • .com.pl
  • .biz.pl
  • .org.pl
  • .powiat.pl
  • .nieruchomości.pl

W przypadku poszczególnych końcówek narodowych nie zawsze dostępne są te same domeny funkcjonalne. Np. Niemcy nie mają do dyspozycji adresów z końcówką .com.de.

Kolejnym popularnym rozszerzeniem jest .eu. Nie każdy może jednak zarejestrować taką domenę. Jest to możliwe, jeśli jesteś obywatelem Unii Europejskiej i działasz na terytorium Europy. Z danych EURid z października 2020 roku wynika, że liczba aktywnych nazw z tym rozszerzeniem wynosiła wówczas 3,6 mln.

Na koniec wspomnę o tzw. nowych domenach, czyli nTLD. Ze względu na to, że maleje dostępność atrakcyjnych nazw w popularnych rozszerzeniach, stworzono wiele nowych końcówek. I tak możesz korzystać z domeny .marketing, .pizza czy .club i wielu innych. Według danych ntldstats.com liczba aktywnych nazw nTLD w październiku 2020 roku wynosiła ponad 33 mln.

Skomentuj lub zostaw opinię

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Czytaj więcej