Lepiej wybrać darmowy hosting czy też może płatny? Jest to pytanie, które najczęściej zadają nowicjusze chcący stworzyć swoją stronę i opublikować ją w Internecie. Odpowiedź na nie jest prosta – z pewnością ten pierwszy wiąże się z tyloma ograniczeniami, że nie warto w ogóle próbować takie opcji – chyba, że od hostingu nie wymagamy zbyt wiele.
Darmowy hosting to przede wszystkim zagrożenie w postaci nie działającej poprawnie strony. Jej funkcjonowanie może zostać zaburzone już w połowie dnia przy dużej liczbie odwiedzin, czy jej sporym eksploatowaniu, a w końcu ma służyć temu, aby jak najlepiej funkcjonowała i przysparzała klientów, czy odwiedzających, a nie problemów. To co z pewnością nie przypadnie do gustu wielu użytkownikom, jeśli chodzi o darmowy hosting, to pojawiające się namiętnie reklamy, które bywają wprost irytujące i raczej nie spowodują, że nasza strona będzie atrakcyjna.
Poza tym należy liczyć się z ograniczeniami dotyczącymi limitu przestrzeni dyskowej a także ograniczeniami względem dostępnego miesięcznego limitu transferu. Do tego mogą dojść nieobsługiwane języki skryptowe, takie jak PHP czy brak dostępu do bazy danych MySQL. Dostawca na darmowym hostingu zamieszcza wcześniej już wspomniane duże ilości reklam, a dodatkowo pewnikiem jest, że nasza skrzynka email również nie będzie stroniła od wiadomości marketingowych wysyłanych przez dostawcę bezpłatnych usług.
Ponadto, korzystając z darmowego hostingu nie ma gwarancji utrzymywania na nim stron. Oznacza to, że w każdym momencie może ona zniknąć z internetu, bądź zostać zablokowana (np. z powodu zbyt dużego obciążenia). Użytkownik posiadający płatny hosting może się czuć bezpieczny, ponieważ umowa zawarta między nim, a dostawcą usług gwarantuje, że strona nie zniknie z dnia na dzień.
Stojąc przed dylematem “darmowy hosting czy płatny”, warto jednak wziąć pod uwagę usługi odpłatne. W Internecie istnieje wiele firm hostingowych, które obsłużą małe strony czy portale w zamian za nieznaczną opłatę w wysokości 10-30zł rocznie. Taka opcja zagwarantuje nam dostępność naszych stron, a także zniknie problem uporczywych reklam.