profil zaufany

Jak założyć profil zaufany i dlaczego warto?

Autor:

Już ponad 4, 5 miliona Polaków korzysta z profilu zaufanego. Profil zaufany ułatwia komunikowanie się obywateli i przedsiębiorców z urzędami. To bezpłatne narzędzie do potwierdzenia tożsamości w internecie, umożliwia podpisywanie pism urzędowych elektronicznie bez dodatkowych metod uwierzytelniania. Może go założyć każdy, kto ma numer PESEL, korzystając ze strony www.gov.pl.

Dlaczego warto

Dzięki niemu korzystasz z e-usług, sprawy urzędowe możesz załatwić w dogodnym dla siebie czasie, w ciągu 24 godzin przez 7 dni w tygodniu, nawet przebywając poza granicami Polski. Nie wychodząc z domu, unikasz kosztów i straty czasu związanej z dojazdem i staniem w kolejkach, jednocześnie załatwiając wiele spraw naraz. Wśród wielu możliwości online wystarczy wymienić kilka, które na pewno ułatwiają życie:

  • złożysz wniosek o becikowe i świadczenie z programu 500+
  • założysz IKP (Internetowe Konta Pacjenta), sprawdzisz historię swoich wizyt lekarskich, informacje o wystawionych receptach i skierowaniach
  • złożysz wniosek do ZUS-u, sprawdzisz, czy pracodawca zgłosił cię do ubezpieczenia
  • zgłosisz narodziny dziecka i uzyskasz odpis aktu urodzenia
  • podpiszesz JPK VAT (Jednolity Plik Kontrolny), założysz działalność gospodarczą
  • ułatwi też złożenie wniosku o dowód osobisty, paszport czy kartę EKUZ (Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego) oraz zgłoszenie ich utraty
  • w przypadku konieczności osobistego zgłoszenia do urzędu umożliwi wcześniejsze umówienie się na określoną godzinę

Jak założyć profil zaufany?

Założenie profilu jest proste, szybkie, bezpieczne i bezpłatne, wystarczy numer telefonu i poczta elektroniczna. Można tego dokonać na dwa sposoby.

  1. Jeśli posiadasz konto bankowe sprawdź, czy twój bank taką ofertę proponuje. Ten sposób jest prostszy.
  2. Jeśli nie posiadasz konta w banku, który twoje dane potwierdzi online wystarczy:
    – skorzystać z serwisu ePUAP Ministerstwa Cyfryzacji.
    – wypełnić formularz rejestracji, wybrać sposób logowania przy użyciu hasła, wpisać kod sms. Na adres e-mail otrzymasz potwierdzenie rejestracji.
    – zalogować się, potwierdzić dane i złożyć wniosek o profil zaufany (klikając moje konto, moje profile zaufane i złóż wniosek).

Żeby konto było w pełni aktywne, logowanie przy użyciu hasła wymaga wybrania z listy punktu potwierdzającego, do którego należy się udać w ciągu 14 dni zabierając dowód osobisty lub paszport, by sfinalizować sprawę. Logowanie przy użyciu certyfikatu kwalifikowanego (podpisu elektronicznego) nie wymaga potwierdzenia (klikamy samozaufanie).
Profil zaufany jest ważny 3 lata, potem trzeba przedłużyć jego ważność o kolejne 3 lata.

Korzystanie z profilu zaufanego

– zaloguj się na pz.gov.pl lub epuap.gov.pl
– w katalogu usług znajdź tę, którą chciałbyś załatwić przez internet
– wypełnij wniosek, który wyślesz do urzędu
– wybierz profil zaufany jako metodę podpisania dokumentu
– wpisz kod autoryzacji
Załatwienie sprawy w ZUS-ie wymaga wejścia na stronę www.zus.pl i zalogowania do PUE ZUS. Masz kilka opcji do wyboru: zalogowanie się przez bankowość elektroniczną lub przez konto zaufane założone na platformie ePUAP. Przydatny dla przedsiębiorców okaże się także serwis CEIDG (Centralna Ewidencja Działalności Gospodarczej).

1 komentarz
  1. Wiess
    Odpowiedz

    Dziękuje za poradnik. Chcę teraz wysłać przez internet wniosek o odroczenie ZUS dlatego muszę stworzyć profil zaufany. Pozdrawiam

Skomentuj lub zostaw opinię

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Czytaj więcej