Już ponad 4, 5 miliona Polaków korzysta z profilu zaufanego. Profil zaufany ułatwia komunikowanie się obywateli i przedsiębiorców z urzędami. To bezpłatne narzędzie do potwierdzenia tożsamości w internecie, umożliwia podpisywanie pism urzędowych elektronicznie bez dodatkowych metod uwierzytelniania. Może go założyć każdy, kto ma numer PESEL, korzystając ze strony www.gov.pl.
Dlaczego warto
Dzięki niemu korzystasz z e-usług, sprawy urzędowe możesz załatwić w dogodnym dla siebie czasie, w ciągu 24 godzin przez 7 dni w tygodniu, nawet przebywając poza granicami Polski. Nie wychodząc z domu, unikasz kosztów i straty czasu związanej z dojazdem i staniem w kolejkach, jednocześnie załatwiając wiele spraw naraz. Wśród wielu możliwości online wystarczy wymienić kilka, które na pewno ułatwiają życie:
- złożysz wniosek o becikowe i świadczenie z programu 500+
- założysz IKP (Internetowe Konta Pacjenta), sprawdzisz historię swoich wizyt lekarskich, informacje o wystawionych receptach i skierowaniach
- złożysz wniosek do ZUS-u, sprawdzisz, czy pracodawca zgłosił cię do ubezpieczenia
- zgłosisz narodziny dziecka i uzyskasz odpis aktu urodzenia
- podpiszesz JPK VAT (Jednolity Plik Kontrolny), założysz działalność gospodarczą
- ułatwi też złożenie wniosku o dowód osobisty, paszport czy kartę EKUZ (Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego) oraz zgłoszenie ich utraty
- w przypadku konieczności osobistego zgłoszenia do urzędu umożliwi wcześniejsze umówienie się na określoną godzinę
Jak założyć profil zaufany?
Założenie profilu jest proste, szybkie, bezpieczne i bezpłatne, wystarczy numer telefonu i poczta elektroniczna. Można tego dokonać na dwa sposoby.
- Jeśli posiadasz konto bankowe sprawdź, czy twój bank taką ofertę proponuje. Ten sposób jest prostszy.
- Jeśli nie posiadasz konta w banku, który twoje dane potwierdzi online wystarczy:
– skorzystać z serwisu ePUAP Ministerstwa Cyfryzacji.
– wypełnić formularz rejestracji, wybrać sposób logowania przy użyciu hasła, wpisać kod sms. Na adres e-mail otrzymasz potwierdzenie rejestracji.
– zalogować się, potwierdzić dane i złożyć wniosek o profil zaufany (klikając moje konto, moje profile zaufane i złóż wniosek).
Żeby konto było w pełni aktywne, logowanie przy użyciu hasła wymaga wybrania z listy punktu potwierdzającego, do którego należy się udać w ciągu 14 dni zabierając dowód osobisty lub paszport, by sfinalizować sprawę. Logowanie przy użyciu certyfikatu kwalifikowanego (podpisu elektronicznego) nie wymaga potwierdzenia (klikamy samozaufanie).
Profil zaufany jest ważny 3 lata, potem trzeba przedłużyć jego ważność o kolejne 3 lata.
Korzystanie z profilu zaufanego
– zaloguj się na pz.gov.pl lub epuap.gov.pl
– w katalogu usług znajdź tę, którą chciałbyś załatwić przez internet
– wypełnij wniosek, który wyślesz do urzędu
– wybierz profil zaufany jako metodę podpisania dokumentu
– wpisz kod autoryzacji
Załatwienie sprawy w ZUS-ie wymaga wejścia na stronę www.zus.pl i zalogowania do PUE ZUS. Masz kilka opcji do wyboru: zalogowanie się przez bankowość elektroniczną lub przez konto zaufane założone na platformie ePUAP. Przydatny dla przedsiębiorców okaże się także serwis CEIDG (Centralna Ewidencja Działalności Gospodarczej).
Dziękuje za poradnik. Chcę teraz wysłać przez internet wniosek o odroczenie ZUS dlatego muszę stworzyć profil zaufany. Pozdrawiam