Możliwości reklamowych w Google Ads dedykowanych sklepom internetowym jest obecnie bardzo dużo. Można wybierać spośród wielu różnych typów kampanii i form dotarcia do użytkowników zarówno poprzez wyszukiwarkę, kampanie banerowe w sieci reklamowej, mailingi w Gmailu czy tez reklamę wideo w YouTube. W tym artykule dowiesz się jakie typy kampanii są najczęściej stosowane, i które warto wdrożyć w promowaniu sklepu internetowego w Google Ads.
Standardowe kampanie reklam tekstowych
Kampanie słów ogólnych
Niezależnie od branży, w przypadku każdej kategorii produktów można zdefiniować słowa kluczowe, które są bardzo popularne. Są to przeważnie frazy kluczowe wpisywane w wyszukiwarce Google, które składają się z jednego lub dwóch słów kluczowych (bardzo rzadko są to frazy złożone z trzech słów). Dla zdefiniowania liczby słów przyimki są pomijane w zliczaniu liczby słów w danej frazie, ponieważ nie są one istotne w zrozumieniu potrzeb użytkownika po wpisaniu danej frazy. Posłużę się przykładem sklepu internetowego sprzedającego telewizory. Ogólnymi słowami, które są najpopularniejsze będą: telewizor, telewizory, sklep z telewizorami, najlepsze telewizory, telewizory ranking, opinie o telewizorach, telewizor i wiele innych, które odkryć można w Plenerze słów kluczowych. Słowa ogólne będą miały największą średnią liczbę wyszukiwań, będą najbardziej konkurencyjne i przez co osiągnięcie zadowalającego kosztu pozyskania transakcji może być o wiele cięższe niż w przypadku słów, o których wspomnę w dalszej części.
Kampanie słów powiązanych z kategoriami
W przypadku bardziej zorientowanych osób, które chcą dokonać zakupu pojawiają się bardziej złożone frazy kluczowe, a w dodatku świadczą one o tym, że użytkownik zna już dokładne parametry, cechy produktu. Pozostając w przykładzie telewizorów mogą to być słowa: telewizory hd, telewizory 4k, telewizor 4k hd, 50 cali telewizor, itp.
Kampanie powiązane bezpośrednio z produktami, markami, seriami produktów
Zauważ, że w żadnym z tych przykładów nie padła żadna informacja na temat marki, serii produktów, konkretnego produktu. Właśnie te słowa warto jest pozostawić w osobnej kampanii, ponieważ ich popularność będzie znacznie mniejsza niż słów ogólnych lub też słów związanych z kategorią. Warto też dla tych słów kluczowych zwiększyć ekspozycję reklam, aby zawalczyć bardziej zdecydowanego i gotowego do zakupu klienta. Ktoś kto szuka konkretnego modelu telewizora szybciej dokona transakcji niż ktoś kto dopiero zaczyna przeglądać ofertę telewizorów. Oczywiście może zdarzyć się tak, ze powyższe podejście należy zmodyfikować. Zawsze trzeba wziąć pod uwagę, że branża jest nie równa innej branży i nie można myśleć szablonowo. Dostosowuj swoją kampanię nie tylko do konkretnej brany, ale również do konkretnego sklepu internetowego. To co działa w przypadku jednego sklepu nie koniecznie musi działać w konkurencyjnym sklepie. Nie warto więc kopiować. Warto testować wiele rozwiązań.
Kampanie produktowe w Google Shopping
Google Shopping w standardowej odsłonie
Reklama tekstowe to nie wszystko. Istnieje również promocja produktów w ramach reklam produktowych. To bardzo skuteczny sposób na sprzedaż produktów sklepu internetowego. W wyszukiwarce obok reklam tekstowych wyświetlają się również reklamy w formie zdjęcia wraz z tytułem produktu oraz ceny. Przeważnie wyświetlają się one nad organicznymi wynikami wyszukiwarki lub z prawej strony. Bardzo często prezentowanych jest kilka różnych produktów (minimum 3). Można spotkać również wersje złożone z jednego produktu lub serii, który dostępny jest w kilku sklepach.
Aby móc wystartować z reklamą w Google Shopping potrzebujesz jeszcze konta w Google Merchant Centre, czyli Centrum Sprzedawcy Google. To w tym miejscu musisz wgrać plik produktowy (feed produktowy), który zawierać będzie wszystkie niezbędne informacje na temat produktów. Będą to tytuł produktu, jego cena, opis, marka, ID, numer katalogowy, kategoria, dostępność, koszt dostawy i wiele innych atrybutów. Po zaakceptowaniu przez Google tego pliku produktowego możesz wykorzystać go w swojej kampanii Google Shopping. Bym móc wykorzystać ten plik, należy połączyć konto Google Merchant Centre z kontem Google Ads. Po połączeniu tych usług na koncie Google Ads możliwe będzie stworzenie kampanii Google Shopping, ponieważ w systemie reklamowym pojawią się produkty. Dla osób, które wcześniej tego nie robiły może wydawać się to skomplikowane. W praktyce to bardzo proste i szybkie w konfiguracji. Tworząc kampanię Google Shopping możesz wybrać dowolne produkty, które chcesz promować. Wystarczy, że wybierzesz je z listy i dodasz do kampanii. Dla każdego produktu ustawić można CPC, czyli stawkę kosztu kliknięcia. Dzięki temu kontrolować będziesz koszt jaki zapłacić za interakcję użytkownika z reklamami produktowymi. W przypadku kampanii Google Shopping nie musisz dodawać słów kluczowych, ponieważ Google sam wybierze najbardziej odpowiednie słowa dla każdego z produktów. Na podstawie danych w przesłanym pliku produkty będą dopasowywane na bieżąco do odpowiednich słów kluczowych. Dlatego tak ważne jest, aby Twój plik produktowy zawierał jak najwięcej informacji, np. tytuł, opis, marka, kategoria. To są słowa, które użytkownicy wpisują w Google, dlatego miej je w swoim pliku produktowym, w swoich produktach w sklepie online.
Smart Shopping, czyli Inteligentne kampanie Google Shopping
Istnieje również zautomatyzowany sposób kampanie produktowe w Google. Inteligentna kampania Google Shopping wykorzystuje machine learning (uczenie maszynowe). Dzięki uczącym się algorytmom, system sam decyduje komu, kiedy, gdzie i dla jakiego zapytania wyświetli daną reklamę produktową. Kampania inteligentna wychodzi również poza wyszukiwarkę Google, ponieważ reklamy produktowe wyświetlają się również w ramach dynamicznego remarketingu w sieci reklamowej (reklamy banerowe przedstawiające produkty oglądane przez użytkownika na stronie internetowej).
Jak widzisz możliwości reklamowe dla sklepów internetowych w w wyszukiwarce są duże. Można wybierać spośród standardowych reklam w wyszukiwarce oraz reklam produktowych. Optymalnym rozwiązaniem jest prowadzenie działań reklamowych zarówno w standardowej formie w postaci reklam tekstowych oraz w formie reklam produktowych.