Od zbudowania świadomości po transakcję zakupową w e-commerce

Autor:

   |

Lejek sprzedażowy to obrazowe pojęcie niezwykle przydatne w planowaniu działań w e-commerce, oparte o badanie zachowania klientów w sieci. Kiedy znamy proces podejmowania decyzji zakupowych, a zwykle konsumenci podążają utartym szlakiem, wystarczy zadziałać w odpowiednim momencie. Każdy ruch w sieci zostawia ślady i jest możliwy do monitorowania online, nie jest więc to takie trudne, jakby się mogło wydawać na początku.

Co to jest lejek sprzedaży?

Złapanie i utrzymanie kontaktu z klientem to ważna część procesu sprzedaży produktów i usług w sieci. Zatrzymanie atencji przyszłych klientów aż do sfinalizowania transakcji w koszyku zakupowym stanowi jednak nie lada zadanie, ponieważ istnieje wiele tzw. rozpraszaczy. Walka o uwagę trwa nieustannie, a percepcja konsumenta ma ograniczoną pojemność. W świecie ostrej konkurencji dział marketingu musi zakasać rękawy i nie poddawać się na żadnym z etapów powstawania decyzji w świadomości klienta. Jako porażkę dla witryny sprzedażowej można uznać nagłe urywanie się kontaktu w połowie procesu. Dobrze zbudowany lejek sprzedażowy kieruje klienta w jedną stronę – do koszyka i zaakceptowania transakcji. Szczelny lejek nie dopuści do tego, aby nasz konsument wycofał w połowie, czy tuż przed finiszem zakupu. Źle przemyślany i poprowadzony lejek, nawet mimo dużej liczby leadów sprzedażowych, może zniweczyć całą strategię i nie przynieść rezultatów w postaci wysokiego współczynnika konwersji.

Co to jest lejek zakupowy? To podzielony na poszczególne etapy ogół procesów marketingowych i sprzedażowych. Ich celem jest przeprowadzenie potencjalnych klientów od zainteresowania ofertą do sfinalizowania transakcji, czyli zamówienia usługi lub towaru. Poszczególne etapy lejka to:

  • Świadomość – klient musi najpierw dowiedzieć się o naszym istnieniu,
  • Zainteresowanie – idealny moment na przedstawienie oferty,
  • Rozważanie – na tym etapie klient potrzebuje zachęty,
  • Zakup – czyli kliknięcie i domknięcie transakcji,
  • Lojalność – powrót oraz kolejne zakupy.

Im szerszy lejek, tym większy przepływ klientów

Działania reklamowe sklepu internetowego mają za zadanie sprawić, by jak największa ilość klientów odwiedzała witrynę. Prawdziwą korzyścią nie jest jednak tłum oglądających produkty, przechodzących z jednej kategorii do drugiej,  ale jak najwięcej klientów, którzy nie zrezygnowali z przejścia do sekcji realizowania zakupów. Kliknięcie kupuję i płacę to osiągnięcie celu, o który walczy każdy handlowiec w sieci. Dlatego świadomy procesów zakupowych sprzedawca dąży do tego, by jak największa grupa konsumentów płynęła pomyślnie z prądem przez poszczególne etapy lejka sprzedażowego.

Jak to zrobić, by klient przeszedł przez najwęższe miejsce w lejku zakupowym? Narzędzi marketingowych jest wiele, wystarczy wybrać odpowiednie do rodzaju prowadzonej działalności. Każda branża rządzi się swoimi prawami, dlatego najlepiej sięgnąć do specjalistycznej wiedzy. O zaletach stworzenia lejka sprzedażowego przeczytamy w nowym artykule na portalu Komerso.pl.

Skomentuj lub zostaw opinię

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


Informacja: komentarze i opinie dodawane na forum są moderowane. Administracja nie ponosi odpowiedzialności za treśći zawarte przez użytkowników.

Czytaj więcej