Nowoczesne platformy do masowej wysyłki wiadomości tekstowej, takie jak https://mprofi.pl/, mają wiele ciekawych funkcji, z których nie każdy zdaje sobie sprawę. Między innymi dopuszczają nie tylko komunikację jednokierunkową, ale również dwukierunkową.
W przypadku niektórych firm i branż nie będzie to miało szczególnego znaczenia, zaś w przypadku innych może okazać się strzałem w dziesiątkę. Warto więc dowiedzieć się więcej na ten temat. Czym komunikacja jednokierunkowa różni się od dwukierunkowej i kiedy stosować każdą z nich? Czy da się jakoś zautomatyzować obie te formy komunikacji?
Komunikacja SMS jednokierunkowa a dwukierunkowa – czym są?
Konkretnie w przypadku wiadomości SMS komunikacja jednokierunkowa oznacza zwykle, że nadawca wysyła SMS do odbiorcy i nie przyjmuje odpowiedzi. Możliwość wysłania odpowiedzi może być całkowicie zablokowana lub dostępna, ale i tak taka wiadomość nie zostałaby przez nikogo odczytana.
Z kolei w przypadku komunikacji dwukierunkowej, odbiorca otrzymuje wiadomość i ma możliwość odpowiedzenia na nią, a jego odpowiedź jest zachowywana i przekazywana dalej do nadawcy. Obie te typy komunikacji mają wiele zastosowań we współczesnym biznesie.
Obecnie z łatwością zarówno wysyłkę SMS-ów, jak i ich odbiór oraz dalsze wykorzystanie (np. wrzucanie otrzymanych wiadomości do odpowiednich kanałów w Slacku) można zautomatyzować. Dzięki temu nie trzeba marnować czasu na manualne ustawianie każdego SMS-a, a zamiast tego wszelkie czynności będą wykonywane samoistnie, gdy spełnione zostaną zdefiniowane wcześniej warunki.
W pierwszym momencie może to brzmieć skomplikowanie, ale naprawdę nie ma powodu do obaw. Tymi kwestiami nie muszą zajmować się nawet programiści, a powinni sobie z nimi poradzić pracownicy z działu marketingu czy nawet sam właściciel firmy.
Do czego można wykorzystać poszczególne rodzaje komunikacji SMS-owej?
Komunikacja jednokierunkowa nadaje się głównie do wysyłania komunikatów o promocjach, kodów rabatowych, przypomnień o zaplanowanej wizycie czy powiadomień o statusie wysyłki/zamówienia.
Czyli do przekazywania jakiejś informacji, która nie wymaga od nadawcy odpowiedzi (lub ewentualna odpowiedź byłaby za długa, żeby wysyłać ją SMS-owo). Warto pamiętać, że w wiadomości można umieścić np. link do strony, na której można przekierować dostawę zamówienia na inny adres – tego typu skomplikowanych operacji nie przeprowadza się SMS-owo.
Z kolei komunikacja dwukierunkowa doskonale sprawdzi się chociażby w przypadku przeprowadzania ankiet lub zapisów na jakieś wydarzenie. Jeśli nie da się odpowiedzieć na jakieś pytanie jednym słowem, sprytnym trikiem jest wskazanie w treści wiadomości gotowych odpowiedzi z przypisanymi do nich numerami. W ten sposób odbiorca może, zamiast pisać długą odpowiedź, odpowiedzieć po prostu „1” czy „3” i będzie od razu wiadomo, za którą opcją się opowiedział.
Wśród praktycznych zastosowań tego typu opcji można wymienić ocenę satysfakcji klienta (np. „odpisz, jak zadowolony jesteś z obsługi w skali od 1 do 10”), a także chociażby uczniów na wycieczkę szkolną.