Jak zostać influencerem w mediach społecznościowych?

Autor:

Wraz z gwałtownym rozwojem mediów społecznościowych zawrotną karierę zrobiło słowo „influencer”, które – choć popularne – nie dla każdego jest zupełnie jasne. Wśród wielu osób bardziej sceptycznie nastawionych do wielu innowacji, które niesie ze sobą sieć, influencerzy nie budzą zbyt pozytywnych skojarzeń. Kim tak naprawdę oni są i jak zostać jednym z nich, odnosząc korzyści w sposób bezpieczny dla siebie i innych?

Influencer – kto to taki?


Na pytanie, kto to jest influencer, łatwiej odpowiedzieć jest wtedy, kiedy zwróci się uwagę na to, co dzieje się w mediach społecznościowych. Konkretnie chodzi tu o dysproporcję między treściami, które przechodzą niezauważone, a tymi, które przyciągają uwagę i są też w związku z tym promowane.


Pierwszym krokiem do przekształcenia się w influencera jest więc zwiększenie swojej widoczności w sieci, jednak sama widoczność to nie wszystko. Dziś w zasadzie każdy może osiągać spore wyniki oglądalności, fanów czy serduszek pod zdjęciami. Usługi kupna instagram likes czy też innych wskaźników, które określają naszą popularność tylko przyśpieszają proces stawania się popularnym. Dzisiaj wszyscy, bez wyjątku mogą skonstruować swój profil w taki sposób, by był on widoczny, czemu służyć mogą rozmaite narzędzia, tak te wbudowane w dany portal społecznościowy, jak i te pochodzące od innych firm.

Influencerem nazywamy osobę, która nie tylko jest w mediach społecznościowych widoczna, ale też dzięki wysiłkowi włożonego w budowanie swojego wizerunku w mediach społecznościowych i towarzyszących mu treści posiada ona moc opiniotwórczą i jest w stanie zachęcić ludzi do podjęcia konkretnych działań.

Dziś influencer może w zasadzie żyć jedynie ze swojej działalności w mediach społecznościowych i przybywa osób, które traktują to jako normalny zawód. Dzięki współpracom podejmowanym z różnymi firmami, organizacjami i właścicielami biznesów influencerzy są w stanie zmonetyzować swoje profile społecznościowe. Dziś coraz więcej firm zainteresowanych jest nową gałęzią marketingu, jaką jest influencer marketing, opierający się na odnajdywaniu influencerów działających w konkretnej niszy, którzy będą promować dany produkt czy usługę w zamian za odpowiednie wynagrodzenie.

Jak zostać influencerem?


Aby zostać influencerem, należy przede wszystkim być niezwykle systematycznym, gdyż budowa profilu społecznościowego i pozyskiwanie obserwujących zajmuje sporo czasu na początkowym etapie. Ciężko jest tutaj pójść na skróty. Chociaż istnieją rozmaite sztuczki na to, by szybko pozyskać obserwujących, nie jest to zazwyczaj wskazane, gdyż nieuczciwe praktyki mogą zostać ukarane przez portal społecznościowy, a do tego najczęściej chce się zdobyć obserwujących zainteresowanych konkretną niszą, a nie kogokolwiek popadnie.

Influencerem najlepiej więc zostać, odwiedzając profile innych osób prezentujących daną niszę i wdawać się w merytoryczną dyskusję z nimi i ich followersami, przyciągając uwagę i pozyskując coraz więcej obserwujących. Jednocześnie należy też tworzyć atrakcyjne treści w formatach najbardziej popularnych na danym portalu społecznościowym. Warto zadbać o jakość, szczególnie na początku, gdyż te pierwsze kroki są solidnym fundamentem pod to, jak będzie się postrzeganym w okresie późniejszym.

Co się wiąże z byciem influencerem?


Będąc influencerem, kształtuje się opinię i nawyki zakupowe innych ludzi, ale także wpływa znacząco na światopogląd i decyzje życiowe wielu z nich. Influencerzy często są postrzegani przez swoją widownię za wzór, nawet wtedy kiedy często są wysoce niedoskonali.

Ich komunikaty wzbudzają o wiele większe zaufanie niż komunikaty marketingowe tworzone bezpośrednio przez firmy i organizacje, a wielu ludzi wręcz ślepo za nimi podąża. Tu dochodzi się właśnie do ciemnej strony bycia influencerem. Zostając nim, trzeba się przygotować na to, że wpłynie się na wiele decyzji followersów, które znacznym stopniu będą wykraczać poza zwyczaje zakupowe.

Zanurzając się więc w influencer marketing, trzeba być wysoce odpowiedzialnym i przewidującym. Nigdy tak naprawdę nie wiemy, kim naprawdę są ludzie nas obserwujący, a wielu z nich bezkrytycznie i nadgorliwie wcielać będzie w życie każde słowo czy przemyślenie idola z mediów społecznościowych. Jeżeli jest się odpowiedzialnym i chce się ograniczyć swój potencjalnie negatywny wpływ na ludzi, najlepiej jest się skoncentrować po prostu na promowaniu swojej osoby i produktów, bez popadania w nadmierne ocenianie, moralizowania innych, wpajania im swojego światopoglądu i wzbudzania w nich poczucia niższości, które – chociaż często daje pozytywnego kopa do działania – wzbudzane w sposób niekontrolowany i niespersonalizowany, może doprowadzić do wielu życiowych tragedii, o czym tak często wielu influencerów zapomina.

Korzyści z bycia influencerem


Marketing w mediach społecznościowych jest dziś często głównym kanałem promocji stosowanym przez wiele firm, a influencer marketing wchodzi w jego zakres, zyskując na popularności i znaczeniu, gdyż dziś już mało kto ufa komunikatom marketingowym wysyłanym przez twórcę usługi lub produktu.

Istotą influencer marketingu jest odnalezienie kogoś, kto mówi językiem grupy docelowej i budzi jej zaufanie, zwiększając sprzedaż. Influencerzy są często sowicie wynagradzani, a za jeden post czy artykuł mogą otrzymać setki, czy tysiące, złotych – wszystko tak naprawdę zależy od tego, ile mają followersów, w jakim stopniu są w stanie wpływać na ich decyzję itp.

Stawki zależą też od wielkości i możliwości finansowych danego biznesu. Wielcy gracze na rynku potrafią być niezwykle hojni względem twórców promujących ich produkty, gdyż mogą sobie na to pozwolić.

Poza wynagrodzeniem w formie pieniężnej influencerzy często też obsypywani są produktami, które promują. Promując kosmetyki danej firmy, można się na przykład spodziewać stałego otrzymywania ich za darmo w zamian za ich promocję w mediach społecznościowych czy na blogu. Tak samo jest z rozmaitymi sprzętami, w tym z elektroniką użytkową – niejeden influencer posiada sporą kolekcję smartfonów i innych urządzeń, które producent przesyła mu na potrzeby recenzji lub jako prezent za stałą i owocną współpracę.

Te prezenty bardzo często się po prostu spienięża, sprzedając je, ale można też urządzać konkursy, podczas których rozdaje się nowy sprzęt i kosmetyki, budząc dalsze zainteresowanie swoim profilem i przyciągając jeszcze więcej followersów.

Narzędzia influencera


Marketing w mediach społecznościowych, w tym influencer marketing, wymaga jednak nauki wykorzystania narzędzi i dokonania pewnych inwestycji, bez względu na to, czy jest się influencerem, czy współpracującą z nim firmą.

Znacznie lepiej jest wiedzieć, jak zostać influencerem bardziej efektywnym, kiedy posiada się narzędzia będące w stanie zmierzyć nasz realny wpływ na innych i prezentujące statystyki. Dlatego też od początku swojej przygody z byciem influencerem warto jest korzystać z narzędzi do zarządzania mediami społecznościowymi, planowania postów i analityki. Niektóre z nich, poza tymi elementami, wyposażone są też w rozwiązania umożliwiające prowadzenie konwersacji ze swoją widownią, zgromadzoną na różnych portalach społecznościowych, z poziomu jednego wygodnego panelu.

Narzędzi takie są z reguły płatne, jednak cena różni się bardzo w zależności od dostawcy takiej usługi i liczby posiadanych profili społecznościowych. Do tego funkcjonalność takich narzędzi bywa dość zróżnicowana.

Na początku można wybrać któreś z tanich rozwiązań, które będą całkowicie wystarczające na początkowym etapie, a ich cena jest bardzo niska, kiedy wybierze się podstawowy wariant i zazwyczaj wynosi ona około czterdziestu złotych za miesiąc korzystania z nich. W takim wariancie najczęściej oferują one możliwość podłączenia kilku kont społecznościowych, planowania postów z wyprzedzeniem, co jest bardzo ważne, gdyż content na profil trzeba wrzucać często, nawet kilka razy dziennie, a nie każdy ma czas tworzyć go na bieżąco.

Warto w tym miejscu wymienić przynajmniej trzy takie narzędzia, którymi są Crowdfire, CinchShare i Jollor, chociaż tak naprawdę istnieje ich niezliczona ilość. Jeżeli jedynym portalem, na którym się działa, jest Twitter, można skorzystać z darmowego narzędzia TweetDeck, jednak korzystanie z niego może być mniej wygodne, gdyż nie ma ono dedykowanej aplikacji mobilnej i korzysta się z niego z poziomu przeglądarki.

Do nieco droższych, lecz bardziej rozbudowanych rozwiązań, które jednak mogą przynieść ogromne zyski w kolejnym etapie, należą HootSuite i SocialPilot, a w przypadku, gdy znów Twitter jest jedynym portalem, na którym jest się influencerem, warto jest korzystać z aplikacji Twitonomy.

Dzięki takim narzędziom można stworzyć od razu pakiet postów i ustawić datę i godzinę ich wysłania. Do tego dają one wgląd w podstawowe statystyki i często umożliwiają tak zwaną kurację treści, czyli znajdowanie artykułów i postów, które mogą zainteresować naszych odbiorców i dodanie ich na swój profil. W ten sposób minimalnym wysiłkiem zapełnia się go wartościowymi treściami.

Warto jest bowiem pamiętać, że influencer nie może promować tylko swoich postów i treści, ale musi też promować innych influencerów reprezentujących swoją niszę, a w wielu przypadkach prezentować musi też treści tworzone przez swoją widownię. Nie tylko budzi to jej sympatię i wzmacnia więzi, ale też dostarcza kolejnego ciekawego materiału na profil przy użyciu minimalnego wkładu pracy, a czas to pieniądz i możliwość cieszenia się innymi sferami swojego życia, niż ta wirtualna, gdyż przecież każdy influencer to przede wszystkim człowiek, taki jak inni, który musi mieć czas na swoje pasje, naukę, pracę i zajmowanie się rodziną i przyjaciółmi.

Skomentuj lub zostaw opinię

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Czytaj więcej