Sukcesywnie od wielu lat, rynek e-commerce rósł w siłę. Prawdziwego tempa nabrał jednak w 2020 roku, gdy w wyniku pandemii i coraz większych obostrzeń związanych z lockdownem, spore grono Polaków zainteresowało się możliwością dokonywania zakupów online. Spowodowało to nie tylko ogromne konsekwencje dla sektora detalicznego, ale także dla przedsiębiorstw zajmujących się wynajmem powierzchni magazynowych. Jak zmienił się rynek magazynowy dzięki e-commerce?
Rewolucja na rynku e-commerce
Pandemia koronawirusa wywróciła nasze życie do góry nogami. Mnóstwo przedsiębiorców, chcąc przetrwać trudny okres, musiało przenieść swoje usługi do internetu. Pozamykane sklepy stacjonarne, wprowadzone obostrzenia oraz strach przed nieznanym – to wszystko sprawiło, że ludzie znacznie chętniej zaczęli robić zakupy online. Sytuacji sprzyjał fakt, że wiele firm wykorzystało sytuację, oferując darmową wysyłkę czy promując się w inny sposób. Doskonałym przykładem może być Allegro, które na początku pandemii zaoferowało swoim użytkownikom bezpłatną możliwość skorzystania ze swojej funkcji Smart. Rynek e-commerce w 2020 roku zanotował trzydziestoprocentowy wzrost.
Gdy Polacy przekonali się do zrobienia pierwszego kroku, szybko okazało się, że zakupy online stały się dla nich niezwykle wygodnym rozwiązaniem. W efekcie, jak pokazały badania, aż 85 procent polskich konsumentów zadeklarowało, że nawet po zakończeniu pandemii Covid-19 nie zaprzestanie robienia zakupów w sieci. Prognozy na przyszłe lata są bardzo optymistyczne. Wiąże się to jednak z koniecznością zapewnienia odpowiedniej jakości usług magazynowych.
Powierzchnia magazynowa dla e-commerce
Gwałtowny rozwój rynku e-commerce wiąże się z ogromny wzrostem zapotrzebowania na usługi magazynowe. Co ważne, firmy sprzedające online mają znacznie większe potrzeby jeśli chodzi o przestrzeń magazynową. Wszystko dlatego, że konsumenci oczekują od e-commerce znacznie większej możliwości wyboru produktów niż w sklepach stacjonarnych. O ile robiąc zakupy w tradycyjny sposób jesteśmy w stanie pogodzić się z ograniczoną dostępnością niektórych wzorów bądź modeli, tak w świecie zakupów internetowych nie dopuszczamy takiej możliwości. Takie podejście sprawia, że firmy z branży e-commerce potrzebują nawet trzykrotnie większej powierzchni magazynowej.
Wpływ e-handlu na rynek usług magazynowych można było doskonale zaobserwować właśnie w 2020 roku, gdy pandemia zwiększyła popyt na najem przestrzeni do składowania towarów. W efekcie przez cały ten rok firmy w Europie wynajęły o 16 procent więcej powierzchni magazynowej niż rok wcześniej. Światowi giganci rynku e-commerce również mocno zainwestowali w usługi magazynowania – sam Amazon zwiększył ilość powierzchni o połowę.
Rozwój rynku powierzchni magazynowych w Polsce
Również w naszym kraju można było zaobserwować gwałtowny wzrost zapotrzebowania na powierzchnię magazynową dla e-commerce. Pomimo ciężkiej dla wielu przedsiębiorców sytuacji pandemicznej, popyt na powierzchnie magazynowe w Polsce w 2020 roku był o 27 procent wyższy niż rok wcześniej i wynosił 5,2 mln m2. To jednak nie koniec – w pierwszym półroczu 2021 wynajęto już 3,4 mln m2, co prowadzi do pięćdziesięcioprocentowego wzrostu w ujęciu rocznym.
To spowodowało gwałtowny rozwój firm oferujących magazyny do wynajęcia. Budują się coraz nowsze magazyny i powstają nowoczesne parki logistyczne, które ułatwią magazynowanie towarów. Ilość i wielkość powstających inwestycji jest najwyższa w historii – na koniec drugiego kwartału 2021 wynosiła aż 3,3 mln m2 powierzchni.
Zwiększył się również popyt na niewielkie powierzchnie magazynowe ulokowane w granicach dużych miast. To rozwiązanie idealne dla wielu małych i średnich firm z branży e-commerce, które potrzebują powierzchni do składowania swoich towarów, jednak nie są w stanie wynająć dużej przestrzeni w dużym parku logistycznym.