W dwudziestym pierwszym wieku prowadzenie działań marketingowych bez użycia reklamy internetowej jest bardzo utrudnione, a w wielu przypadkach nawet niemożliwe. Obecnie, właściciele sklepów (zarówno tradycyjnych, jak i internetowych) mają do wyboru jedną z dwóch możliwości:
- Google Ads (dawniej: Google AdWords),
- pozycjonowanie zgodnie z zasadami SEO.
Dlaczego Google Ads jest lepsze od SEO?
Czas
Jednym z najważniejszych czynników, który sprawia, że Google Ads stanowi bardziej skuteczne narzędzie marketingu internetowego niż pozycjonowanie pod względem SEO, jest szybkość efektów. O ile pierwsze pozytywne skutki pozycjonowania mogą pojawić się nawet dopiero po kilku miesiącach od wdrożenia działań, to w przypadku poprawnie zastosowanej strategii Google Ads możemy liczyć na zwiększenie widoczności strony już po kilku tygodniach. Z tego powodu Google Ads sprawdzi się wszędzie tam, gdzie kierownictwo firmy potrzebuje szybkiego wzrostu ruchu na stronie internetowej (np. jest to istotne np. w okresie przedświątecznym, kiedy do asortymentu dodawane są nowe produkty bądź promocje). Z kolei pozycjonowanie SEO jest nastawione raczej na budowanie długoterminowej kampanii marketingowej (więcej na ten temat).
Nakłady czasowe i finansowe
Tym, na co zwracają uwagę przedsiębiorcy prowadzący handel w internecie, jest kwestia nakładów (zarówno czasowych, jak i finansowych), które trzeba ponieść, żeby zwiększyć widoczność swojej strony internetowej. W przypadku Google Ads wysokość ponoszonych kosztów jest uzależniona od ilości kliknięć w daną reklamę (najczęściej stosowanym model ustalania płat jest CPC, czyli cost per click).
Nieco inaczej przedstawia się sytuacja w przypadku pozycjonowania zgodnie z zasadami SEO. Aby móc osiągnąć efekty dzięki tej strategii marketingu internetowego, należy liczyć się z kosztami związanymi m.in. z koniecznością tworzenia wartościowych treści na stronie firmowej. Treści te, czyli tzw. content marketing, mogą być publikowane np. pod postacią wpisów blogowych. Trzeba mieć przy tym na uwadze, że usługi copywriterskie – jeśli liczymy na branżowe teksty specjalistyczne – nie należą do najtańszych, a obszerny tekst może kosztować od kilkudziesięciu do nawet kilkuset złotych. Możliwe jest oczywiście tworzenie tekstów na własną rękę, aczkolwiek w takim przypadku trzeba poświęcić wiele czasu na research.
Google Ads – sieć wyszukiwania a sieć reklamowa
Zaletą usługi Google Ads jest elastyczność. Dzięki tej formie marketingu internetowego możliwy jest wybór spośród takich oferowanych opcji reklamy jak: sieć reklamowa oraz sieć wyszukiwania. Wybór jednej z nich powinien być dokonany w zależności od tego, jaki cel postawił przed sobą dany reklamodawca. Sieć reklamowa pozwala na wdrożenie kampanii marketingowej „z wyprzedzeniem”, np. docierając z reklamą do potencjalnej grupy docelowej. Dzięki temu możliwe jest wzbudzenie u odbiorcy świadomości na temat danej marki oraz oferowanych przez nią produktów/usług. Z kolei sieć wyszukiwania pozwala na zwiększanie widoczności strony poprzez umieszczanie reklamy w wynikach wyszukiwania przeglądarki internetowej. Użytkownicy stosujący wyłącznie pozycjonowanie SEO nie mogą liczyć na tego typu elastyczność.
Dlaczego Google Ads jest lepsze od SEO – podsumowanie
Istnieje wiele czynników, które sprawiają, że Google Ads jest bardziej skuteczną formą reklamy w Internecie. Opisane wyżej zagadnienia to elementy ważne, lecz nie jedyne. Google Ads jest powszechniejszą metodą marketingu także dzięki takim możliwościom, jak np. remarketing (reklama, której celem jest przypomnienia użytkownikowi o ofercie) oraz Google Shopping, czyli wyszukiwarka ofert sklepowych na stronach internetowych.