Jeśli polityka firmy zakłada budowanie długofalowych kontaktów z klientami, musi swoich handlowców wyposażyć w odpowiednie narzędzia, takie jak np. dobry system CRM.
CRM jest skrótem od angielskiego zwrotu Customer Relationship Management, czyli zarządzanie relacjami z klientami. Idea tej koncepcji wiąże się z zacieśnianiem więzi z odbiorcami, zbieranie informacji na ich temat i dopasowywanie oferty i produktów do ich potrzeb. Dobry program CRM dla handlowców pomoże zdobyć lojalność klientów. Powinien być wyposażony w jak najwięcej przydatnych funkcji. Przyjrzyjmy się w tym, których w dobrym systemie CRM zabraknąć nie może:
- Możliwość integracji z używanym w firmie programem handlowo-magazynowym
Dwustronna wymiana informacji gwarantuje, że handlowiec zawsze ma dostęp do aktualnych danych. Podczas rozmowy z klientem wie, czy konkretne produkty są dostępne, czy klient opłacił wszystkie faktury i kiedy złożył ostatnie zamówienie. Jednocześnie poprzez system CRM spływa informacja na temat zamówienia – również automatycznie. Handlowiec nie musi niczego przepisywać ręcznie. Na taką integrację pozwala m.in. system CRM enova365.
- Wszystkie informacje w jednym miejscu
W programie CRM znajdują się wszystkie informacje na temat każdego klienta, począwszy od podstawowych danych, po notatki handlowca na jego temat. Wszystko to jest uporządkowane i nie trzeba tworzyć różnych plików, a później przeszukiwać kilku dokumentów. Wszystko znajduje się w jednym miejscu, co znacznie ułatwia pracę i pozwala oszczędzić czas.
- Planowanie pracy
Kolejną funkcją, jakiej zabraknąć nie może, to możliwość planowania pracy. Podczas spotkania z klientem handlowiec ustala, kiedy następnym razem się skontaktują, kiedy zadzwoni lub napisze maila z ofertą. Można to od razu wpisać do systemu CRM i zaplanować w kalendarzu dostępnym bezpośrednio w systemie. Dzięki opcji planowania program przypomni w odpowiedniej chwili o zadaniu.
- Możliwość generowania raportów
Ta opcja jest przydatna zarówno dla handlowców, jak i ich przełożonych. Generowanie raportów pozwala zweryfikować, czy pracownik wywiązywał się z zaplanowanych zadań, jak często kontaktował się z klientami i z jakim efektem. Funkcja pozwoli również na generowanie raportów zbierających informacje o kliencie.
- Aplikacja mobilna
Większość handlowców odwiedza klientów w ich firmach. Oznacza to, że znaczna część pracy handlowca odbywa się poza biurem. Dlatego też wybierając program CRM, zwróćmy uwagę, czy możliwa jest praca mobilna. Aplikacja pozwoli na pracę dokładnie w taki sposób, jakby handlowiec był w siedzibie firmy. Ma dostęp do tych samych informacji i bazy danych. Na bieżąco też wprowadza notatki z każdego spotkania. Bardzo łatwo można znaleźć konkretne informacje także w trakcie rozmowy z klientem, kiedy ten zapyta na przykład o dostępność produktu.
- Integracja z pocztą
W dobrych systemach CRM istnieje opcja integracji z pocztą. Jak to działa w praktyce? Wystarczy, że znajdziemy w systemie CRM kartę danego klienta i od razu widzimy korespondencję. Dzięki temu nie musimy przeczesywać dziesiątek maili do innych osób, zanim znajdziemy potrzebną wiadomość. To ogromna oszczędność czasu.
Wdrożyłam CRM w firmie jakiś czas temu (firma budowlana). Na ten moment nie wyobrażam sobie codziennej pracy bez niego. Wszystkie najpotrzebniejsze informacje mam zawsze tam gdzie powinny być, a wygenerowanie raportu to w sumie tylko kilka sekund. Ja wdrożenie robiłam w https://itrix.pl bardzo polecam.