Być może już z niej korzystasz, ale nie do końca zdajesz sobie z tego sprawę. Gmail, Google Drive czy Google Docs to tylko kilka narzędzi z ogromnej bazy produktów jakie oferuje chmura Google. Sprawdź co warto wiedzieć zanim zaczniesz swoją przygodę z rozwiązaniami Google Cloud.
Czym jest chmura?
Chmura to nic innego jak określenie na rozproszoną sieć serwerów, czyli komputerów umieszczonych w centrach danych rozsianych po całym świecie. Służą one nie tylko do przechowywania wiadomości, dokumentów czy zdjęć. Korzystając z mocy obliczeniowej serwerów zgromadzone na ich dyskach dane można przetwarzać, a także uruchamiać tam własne aplikacje czy strony internetowe.
Chmura Google – już z niej korzystasz
Amazon, Microsoft i Google to najwięksi dostawcy rozwiązań chmurowych. Google ma jednak nad konkurentami pewną przewagę. Dla przykładu z poczty Gmail, która stanowi jeden z elementów Chmury Google, aktywnie korzysta już ponad 1,8 mld użytkowników na całym świecie. Popularność takich produktów jak Gmail, Google Docs czy Google Drive w wersji dla użytkowników prywatnych powoduje, że dużo łatwiej będzie wprowadzić je w środowisku firmowym.
Chmura Google – najważniejsze produkty
O ile chmura Google obejmuje łącznie ponad 200 produktów oraz usług, warte wyróżnienia są następujące grupy:
- Google dla użytkowników prywatnych (darmowy) – m.in. Gmail, Google Docs (Dokumenty, Arkusze, Prezentacje), Zdjęcia, Dysk Google o pojemności 15 GB
- Google One – powiększona przestrzeń na pocztę Gmail, Dysk Google oraz Zdjęcia, w trzech wariantach: 100 GB, 200 GB oraz 2 TB (comiesięczna płatna subskrypcja)
- Google Workspace – poczta Gmail i narzędzia do współpracy dla biznesu
- Google Workspace for Education – poczta Gmail i usługi dla sektora edukacji
- Google Cloud Platform – platforma do tworzenia własnych usług chmurowych, w tym aplikacji czy stron internetowych
Chmura Google – podstawowe korzyści z wdrożenia w firmie
Jedną z kluczowych cech Chmury Google jest jej skalowalność. W modelu płatności pay-as-you-use nie płacisz stałego miesięcznego abonamentu za korzystanie z usługi, a jedynie kwotę za rzeczywiste wykorzystanie zasobów dostawcy. To szczególnie ważne, jeśli Twoja firma stawia dopiero pierwsze kroki w biznesie i na razie nie spodziewa się dużego ruchu czy obciążenia serwerów. Co ważne, w dowolnym momencie możesz regulować ilość zasobów, których potrzebujesz i to zarówno w górę, jak i w dół.
Jeśli decydujesz się na postawienie własnej serwerowni, poza kosztem zakupy sprzętu musisz brać pod uwagę również utrzymanie infrastruktury oraz zapewnienie obsługi przez wyspecjalizowaną kadrę. To tak zwany całkowity koszt posiadania, czyli total cost of ownership (TCO). W przypadku rozwiązań chmurowych odpowiedzialność za utrzymanie całego zaplecza spada na dostawcę rozwiązania, a wskaźnik TCO ulega przez to znacznej redukcji.
Chmura Google w Twoim biznesie oznacza szybkość, dostępność i bezpieczeństwo. Centra danych Google są ze sobą połączone światłowodem (szybkość). Twoje dane nie są przypisane do jednej konkretnej lokacji. Synchronizacja informacji między centrami danych wykorzystuje szyfrowanie, a dostęp do danych masz z praktycznie dowolnego miejsca na świecie oraz urządzenia (dostępność). W razie kłopotów technicznych czy awarii po stronie dostawcy masz pewność, że usługi, dane oraz aplikacje nie zostaną bezpowrotnie utracone (bezpieczeństwo).
Migrację swojego biznesu do chmury Google łatwiej będzie przeprowadzić z pomocą Partnera Google Cloud (np. FOTC). Nie tylko doradzi on odpowiednie rozwiązania i pomoże we wdrożeniu oraz administrowaniu, ale będzie też służył wsparciem w razie jakichkolwiek problemów.