Konwersję można poprawić na wiele sposobów – inwestując w pozycjonowanie, kampanie linków sponsorowanych Google Ads lub marketing w mediach społecznościowych. Zanim jednak rozpoczniemy właściwe działania reklamowe, powinniśmy dogłębnie przeanalizować użyteczność własnej witryny – żeby dowiedzieć się, czy została ona dostosowana do aktualnych standardów UX (ang. User Experience). I właśnie o tym porozmawiamy w dzisiejszym artykule. Podpowiemy, dlaczego warto przeprowadzić audyt UX strony internetowej i jak przebiega cały proces. Miłej lektury!
Dlaczego warto przeprowadzić audyt UX strony internetowej?
Przeprowadzenie dogłębnego audytu UX strony internetowej i skrupulatne wprowadzenie poprawek umożliwia poprawę mikro- i makro konwersji w Twojej witrynie, na które składają się m.in.:
- zakup produktu,
- skorzystanie z usługi,
- zapis do newslettera,
- pobranie aplikacji lub pdf-a,
- wypełnienie formularza kontaktowego,
- dodanie oceny do produktu,
- zarejestrowanie się użytkownika na stronie.
Audyt UX minimalizuje także współczynnik odrzuceń (tzw. bounce rate). Dzięki temu liczba porzuconych koszyków w sklepach internetowych e-commerce ulega zmniejszeniu, a klienci zdecydowanie chętniej nawiązują interakcję z Twoją firmą.
Audyt UX strony internetowej – zalety
Wdrożenie zmian rekomendowanych przez specjalistów, którzy wykonywali audyt UX wiąże się z licznymi korzyściami, a mianowicie:
- poprawa konwersji w witrynie,
- minimalizacja współczynnika odrzuceń,
- wyższa pozycja strony w Google (UX również wpływa na SEO),
- możliwość zatrzymania klienta w witrynie na dłużej,
- wyższy poziom użyteczności strony.
Audyt UX strony internetowej – jak zrobić?
Audyt UX strony internetowej można zrobić samodzielnie lub zlecić poszczególne prace specjalistom. Biorąc pod uwagę obecne standardy, rekomendujemy oddelegować to zadanie doświadczonej firmie. Jeżeli jednak zdecydujemy się na indywidualne podejście, powinniśmy sugerować się poniższymi wskazówkami.
KROK 1 – Zoptymalizuj formularze kontaktowe
Formularze kontaktowe w większości przypadków są zbyt rozbudowane. Oznacza to, że składają się ze zbyt wielu pól. Internauci często rezygnują ze złożenia zamówienia, gdy muszą podawać niepotrzebne dane, aby zrealizować transakcję (np. wiek).
KROK 2 – Zmień nazewnictwo w menu na intuicyjne
Jeżeli chcesz, żeby użytkownik jak najszybciej dotarł do interesujących go kategorii, a w konsekwencji pożądanych produktów – kategoryzuj oferowany asortyment identycznie lub bardzo podobnie. W tym przypadku kieruj się liczbą wyszukiwań poszczególnych wyrażeń kluczowych, które wykorzystują użytkownicy. Sprawdzisz to np. za pomocą Senuto lub Ahrefs.
KROK 3 – Pozwól użytkownikom filtrować i sortować produkty
Wielu internautów wyszukuje produkty na podstawie określonych cech (np. wymiary, cena, kolor czy też marka). W tym celu należy umożliwić potencjalnym klientom filtrowanie i sortowanie asortymentu. Internauta powinien móc zaznaczyć wiele opcji, a nie tylko przedział od 200 do 300 zł. To zdecydowanie ułatwi podjęcie finalnej decyzji zakupowej i skorzystanie z oferty Twojego sklepu internetowego e-commerce.
KROK 4 – Dostosuj stronę do urządzeń mobilnych i skróć czas jej ładowania
Dzięki temu internauci będą mogli komfortowo poruszać się po Twojej witrynie – niezależnie od tego, z jakiego urządzenia aktualnie korzystają. Warto również skrócić czas jej ładowania. Wstępne pomiary zrealizujesz za pomocą narzędzia PageSpeed Insights.
Zmierz również wskaźniki Core Web Vitals, czyli LCP, FID i CLS odpowiadające za interaktywność, szybkość ładowania się poszczególnych elementów serwisu oraz stopień przesunięcia witryny w pierwszych chwilach po jej załadowaniu.
Podsumowanie
Przeprowadzenie kompleksowego audytu UX strony internetowej umożliwia poprawę konwersji (np. w postaci zakupu produktu, skorzystania z usługi lub zapisu do newslettera). Należy pamiętać, że samodzielna weryfikacja i wdrożenie zmian to dopiero wstęp do właściwej analizy użyteczności. Kompleksowy proces analityczny powinniśmy zlecić profesjonalistom – żeby zobaczyli naszą witrynę z innego punktu widzenia. Być może dzięki temu zweryfikujemy mankamenty serwisu, których sami nigdy byśmy nie uwzględnili.
Dziękujemy za czas poświęcony na przeczytanie dzisiejszego wpisu i życzymy powodzenia w poprawie konwersji na stronie internetowej! W przygotowaniu artykułu pomógł Artur Kruk ze strony Artnova.com.pl, specjalista od audytów UX.