W dzisiejszych czasach granie w gry nie jest już tylko zwykła rozrywką i formą spędzenia wolnego czasu. Nie traktujemy go jak coś nieprzydatnego czy fanaberię. Dziś można mówić o nim jako normalna praca dająca dość wysokie zarobki. Jeszcze kilka lat temu takie słowa uznane były by za żart i nikt nie liczył by się z nimi na poważnie, dziś eSport to bardzo duży rynek zarówno pod względem zarobków jak i promocji graczy. Od kiedy jednak gry komputerowe stały się sportem ?
Pierwszy turniej w grę komputerową miał miejsce w 1971 roku, podczas którego zawodnicy sprawdzali swoje umiejętności w Spacewar, grę której premiera miała miejsce w 1961 roku. Potem wychodziły kolejne czy to Netrek czy gry ze stajni Nintendo. Od kiedy mówimy jednak o dużych wydarzeniach eSportowych?
Można powiedzieć że od wejścia na rynek Counter Strike 1. 6. Był on pierwsza grą PvP która przyciągała tak wielu graczy. Osiągnęła ona ogromny sukces, grały w nią tysiące osób i od tego zaczęła się era eSportu. Zaczęto organizować bowiem turnieje drużynowe w której to drużyny składające się z 5 zawodników rywalizowali o nagrody i puchary. Z czasem zainteresowanie rosło coraz bardziej i bardziej, zwiększała się pula nagród oraz liczba drużyn grających w tę grę. Potem nastąpił kolejny przełom powstawało wiele nowych gier i instytucji eSportowych.
Z czasem niezależnych instytucji, które zechciały przyciągnąć do siebie pro-gamerów i e-kibiców było więcej – Turtle Entertainment GmbH, stojące za Intel Extreme Masters powstało w 2000 roku. Świętej pamięci World Cyber Games organizowane było od 2000 roku – tego samego, w którym powstało Turtle. Major League Gaming, przejęte niedawno przez Activision Blizzard, powstało w 2002 roku. Electronic Sports World Cup działa od 2003 roku.
Po Counter Strike’u 1, 6 przyszła pora na Counter Strike Go. Był on o wiele lepszą, bardziej dopracowaną i rozbudowaną wersją 1. 6 z lepszym silnikiem graficznym oraz nowymi mechanizmami działania. Rozwój internetu i coraz liczniejszy dostęp do niego dla każdego sprawił, że stał się on bardzo popularny na świecie i obecnie gra w niego miliony osób. Zwiększają się póle nagród w turniejach, zakładane są profesjonalne zespoły, których pracą jest granie w gry, są sponsorzy, turnieje czy relacje w telewizji. Wszystko to sprawiło że eSport przyciąga coraz liczniejszą publikę i jest coraz chętniej oglądany przez miliony widzów.
Ostatnie finały Mistrzostw Świata League of Legends oglądało jednocześnie średnio 4,2 miliona osób, podczas gdy w szczytowym momencie było ich 14 milionów. Druga największa MOBA – Dota 2 przyciągnęła w 2014 roku ponad 2 miliony widzów jednocześnie. Najpopularniejsza strzelanina – Counter-Strike: Global Offensive potrafi ściągnąć widownię, która liczy nawet 1, 3 miliona osób w szczytowym okresie. To wszystko pokazuje jak bardzo jest on jest on rozwinięty i jak dużo znaczy w obecnym świecie. Nieustannie się rozwija i zwiesza swoje zasięgi oraz liczbę osób z nim zwianych. Streamerzy którzy pokazują swoje wyczyny w grach, gracze którzy reklamują produkty grając, to wszystko jest biznesem wartym miliony. Pokazuje to jak ze zwykłej zabawy może powstać dyscyplina która porwie św