Jak gry komputerowe stały się dyscypliną sportową

Autor:

   |

W dzisiejszych czasach granie w gry nie jest już tylko zwykła rozrywką i formą spędzenia wolnego czasu. Nie traktujemy go jak coś nieprzydatnego czy fanaberię. Dziś można mówić o nim jako normalna praca dająca dość wysokie zarobki. Jeszcze kilka lat temu takie słowa uznane były by za żart i nikt nie liczył by się z nimi na poważnie, dziś eSport to bardzo duży rynek zarówno pod względem zarobków jak i promocji graczy. Od kiedy jednak gry komputerowe stały się sportem ?

Pierwszy turniej w grę komputerową miał miejsce w 1971 roku, podczas którego zawodnicy sprawdzali swoje umiejętności w Spacewar, grę której premiera miała miejsce w 1961 roku. Potem wychodziły kolejne czy to Netrek czy gry ze stajni Nintendo. Od kiedy mówimy jednak o dużych wydarzeniach eSportowych?

Można powiedzieć że od wejścia na rynek Counter Strike 1. 6. Był on pierwsza grą PvP która przyciągała tak wielu graczy. Osiągnęła ona ogromny sukces, grały w nią tysiące osób i od tego zaczęła się era eSportu. Zaczęto organizować bowiem turnieje drużynowe w której to drużyny składające się z 5 zawodników rywalizowali o nagrody i puchary. Z czasem zainteresowanie rosło coraz bardziej i bardziej, zwiększała się pula nagród oraz liczba drużyn grających w tę grę. Potem nastąpił kolejny przełom powstawało wiele nowych gier i instytucji eSportowych.

Z czasem niezależnych instytucji, które zechciały przyciągnąć do siebie pro-gamerów i e-kibiców było więcej – Turtle Entertainment GmbH, stojące za Intel Extreme Masters powstało w 2000 roku. Świętej pamięci World Cyber Games organizowane było od 2000 roku – tego samego, w którym powstało Turtle. Major League Gaming, przejęte niedawno przez Activision Blizzard, powstało w 2002 roku. Electronic Sports World Cup działa od 2003 roku.

Po Counter Strike’u 1, 6 przyszła pora na Counter Strike Go. Był on o wiele lepszą, bardziej dopracowaną i rozbudowaną wersją 1. 6 z lepszym silnikiem graficznym oraz nowymi mechanizmami działania. Rozwój internetu i coraz liczniejszy dostęp do niego dla każdego sprawił, że stał się on bardzo popularny na świecie i obecnie gra w niego miliony osób. Zwiększają się póle nagród w turniejach, zakładane są profesjonalne zespoły, których pracą jest granie w gry, są sponsorzy, turnieje czy relacje w telewizji. Wszystko to sprawiło że eSport przyciąga coraz liczniejszą publikę i jest coraz chętniej oglądany przez miliony widzów.

Ostatnie finały Mistrzostw Świata League of Legends oglądało jednocześnie średnio 4,2 miliona osób, podczas gdy w szczytowym momencie było ich 14 milionów. Druga największa MOBA – Dota 2 przyciągnęła w 2014 roku ponad 2 miliony widzów jednocześnie. Najpopularniejsza strzelanina – Counter-Strike: Global Offensive potrafi ściągnąć widownię, która liczy nawet 1, 3 miliona osób w szczytowym okresie. To wszystko pokazuje jak bardzo jest on jest on rozwinięty i jak dużo znaczy w obecnym świecie. Nieustannie się rozwija i zwiesza swoje zasięgi oraz liczbę osób z nim zwianych. Streamerzy którzy pokazują swoje wyczyny w grach, gracze którzy reklamują produkty grając, to wszystko jest biznesem wartym miliony. Pokazuje to jak ze zwykłej zabawy może powstać dyscyplina która porwie św

Skomentuj lub zostaw opinię

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


Informacja: komentarze i opinie dodawane na forum są moderowane. Administracja nie ponosi odpowiedzialności za treśći zawarte przez użytkowników.

Czytaj więcej